כאבי ראש במצח – שמים סוף לסבל ולכאב

תוכן עניינים

כאבי ראש במצח – תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

יש אנשים שמקמטים את המצח שלהם פעם אחר פעם, ולא מהסיבות הנכונות. כאבי ראש במצח יכולים להופיע משלל סיבות ובדרגות עוצמה שונות. במקרים הפשוטים הכאב יפריע מעט לתפקוד השוטף שלנו ועשוי לעבור עם כדור אחד או אחרי מספר שעות מנוחה. מן העבר השני של התמונה, הוא עלול להיות עוצמתי מאוד, לפגוע בכל התפקוד שלנו ולמנוע מאיתנו לבצע מגוון של פעולות – עד למצב שבו נרגיש שכל מה שאנחנו רוצים לעשות זה פשוט לנוח ולשכוח מהכול (ולא תמיד זה יגרום לכאב לעבור).

הכאב עלול לתקוף את הראש באזורים שונים, כאשר כאב במצח מעל הגבה הוא כאמור אחד המרכזיים. החדשות הטובות הן שיש הרבה מה לעשות, כולל כמה פתרונות שאולי יפתיעו אתכם. אבל עוד נגיע לזה… כאשר מתאימים תכנית טיפול מתאימה לאנשים הסובלים מכאבי ראש במצח, או אפילו כאבים בראש באופן כללי, חשוב לעשות אבחנה בין כאבי ראש חזקים לבין מיגרנה, ולו מכיוון שהאבחנה הזו צפויה להשפיע רבות גם על הפן הטיפולי.

אז מה ההבדל כאב ראש למיגרנה?

רבים נוטים לבלבל בין כאבי ראש לבין מיגרנות, למרות שמבחינה מעשית מדובר במצבים רפואיים שונים בתכלית. ההבדל בין כאב ראש רגיל לבין מיגרנה בא לידי ביטוי בכמה מאפיינים:

  1. סוג הכאב – בדרך כלל מיגרנה מופיעה בחלק אחד של הראש, בין אם הכאב בא לידי ביטוי במצח ובין אם ממש בצדי העיניים. לעומת זאת, כאבי ראש במצח עלולים להיות מסוג כאבי ראש תעקותיים (או מתחיים – Tension Headache), והביטוי שלהם נוטה בחלק גדול מהמקרים להיות קדמי ולהופיע באזור המצח. כאבים מהסוג הזה יהיו ברוב המקרים בדרגת עוצמה בינונית ולא יופיעו במקביל לתסמינים אחרים, וזאת להבדגיל מחלק מסוגי המיגרנות.
  2. עוצמת הכאב – בעוד כאב ראש רגיל נמשך בדרך כלל לכמה שעות או עובר תוך עד 24 שעות, מיגרנה יכולה להופיע ולהימשך לתקופה שבין שמונה שעות לכמה ימים. פעמים רבות מדובר בבעיה כרונית, עם כאבים הולכים וחוזרים בין תקופות הפוגה
  3. דרכי טיפול – בדרך כלל כאשר מנסים לטפל במיגרנה באמצעות כדור משכך כאבים, העוצמה של הכאב תפחת, אבל המיגרנה לא תמיד תעבור. בנוסף, הרבה פעמים אנשים אשר סובלים ממיגרנה חווים אותה בתקופות מסוימות, למשל לפני מחזור, בזמן היריון, בתקופת גיל ההתבגרות וכדומה.
  4. אאורה – כאשר מדובר במיגרנה, הרבה פעמים מלווה לזה אירוע מקדים המכונה אאורה. האאורה היא בעצם התסמינים המקדימים אשר מבשרים כי המיגרנה עומדת להופיע. אצל חלק מהאנשים האאורה באה לידי ביטוי בעקצוצים בלשון או בפנים (בחלק אחד), אצל חלק מהאנשים מדובר בשינויים בראייה. חשוב לציין שאצל כל אחד זה בא לידי ביטוי בצורה אחרת.

כאבי ראש במצח

 

שיטות טיפול מומלצות לכאבי ראש במצח

כיום השילוב בין הרפואה הרגילה לבין הרפואה האלטרנטיבית מביא איתו מגוון עצום של טיפולים, שיכולים יחדיו ליצור שלם הגדול מסך החלקים שלו: החל מטיפול באמצעות משככי כאבים על סוגיהם הנחשב בחלק המקרים גם לטיפול מונע, דרך טיפול באמצעות דיקור המסייע באיזון הגופני ובחיזוק ועד טיפול בוטוקס למיגרנה, בטיפול זה מחדירים עם מחט לאזור המצח חומר מיוחד המסייע בשיכוך הכאב, באמצעות החלשה של השרירים באזור (כידוע, כאבי מיגרנה וראש נובעים פעמים רבות עקב התכווצויות שרירים). כמות החומר אותו מזריקים ותדירות ההזרקה תלויה במספר רב של פרמטרים ומשתנה ממקרה למקרה. כאשר הטיפול נעשה על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה הוא לא צפוי להיות כרוך בסיכונים או בתופעות לוואי, למעט אולי כמה תופעות מינוריות באופן יחסי שנוטות לחלוף תוך מספר שעות: חולשת שרירים, נפיחות באזור בו התבצעה ההזרקה ועוד.

לפני שמתאימים תוכנית טיפול מומלצת לכאבי ראש במצח, חשוב לבדוק את סוג הכאב, המאפיינים שלו וגם את אורח החיים של המטופל: כמה הוא ישן? האם נמצא הרבה בסביבה של מסכים? איך הוא אוכל ומה בדיוק הוא נוהג לאכול? האם הוא מבצע פעילות גופנית? וכן הלאה. תחקור מעמיק של אורח החיים של המטופל יסייע בבניית תכנית טיפול מתאימה, ולכן חשוב לפנות לגורם מקצועי ומיומן. זאת, כמובן, במקביל לאמצעי הבדיקה המוצעים כיום.

בוטוקס רפואי
בוטוקס רפואי

הבוטוקס מספק מענה קליני למגוון בעיות בריאותיות ביניהן: כאבי ראש, פזילה, כאבי צוואר, כאבי שיניים ואפילו הזעת יתר. כך שסגולותיו של הבוטוקס הן הרבה מעבר לקוסמטיות בלבד. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מידע נוסף שיעניין אותך
צרו קשר

יגאל אלון 96, ת"א

072-3360885