בוטוקס רפואי: מה זה, באילו מצבים הוא מסייע ולמה הוא מומלץ?

תוכן עניינים

בוטולינום טוקסין A, או בשמו העממי בוטוקס, מוכר כבר זמן לא קצר בתור כלי יעיל ואפקטיבי במרפאות העוסקות בתחום הקוסמטיקה. החלום להיות 'צעירים לנצח' מביא לא מעט נשים וגברים, אם נודה על האמת, לעבור סדרת זריקות שיחליקו את הקמטים בפניהם אשר יהפכו אותם ליפים יותר בעיני עצמם. אלא שלאורך השנים, המחקר גילה כי על ידי הזרקה מבוקרת של החומר ניתן להיעזר בו בעת טיפול בבעיות כדוגמת מיגרנה או הזעת יתר בידיים ובבתי השחי.

על מנת להבין את הנושא טוב יותר כדי להבין האם גם את או אתה יכולים אולי להיעזר בשימושים השונים שיש לבוטוקס רפואי, הכנו עבורכם את המאמר הבא.

 כמה מילים על בוטוקס "רפואי" (בוטולינום טוקסין A)

חשוב לציין בנקודת ההתחלה כי אין כזה דבר "בוטוקס רפואי", שכן הוא אינו  שונה מאותו רעלן המוחדר לנשים וגברים בעת טיפול קוסמטי. אלא שההבדל נעוץ בכמות החומר המוזרק, האופן בו החומר מוזרק והסיבה בגינה משתמשים בחומר. כאשר אנו מדברים על הזרקה של בוטולינום טוקסין עבור מטרות רפואיות, בדרך כלל כמות החומר המופרשת תהיה פי שלושה מזו המיועדת לתעשיית הקוסמטיקה.

מכיוון שמדובר במקבץ מילים ארוך, אנו נקצר את המושג ונכנה אותו, כמו כולם: בוטוקס. הבוטוקס הוא למעשה מעין רעלן שכאשר הוא מופרש לגוף האדם בעזרת מזרק, הוא מייצר חלבון שפוגע במערכת העצבית ומכאן גם בשרירים. מערכת השרירים והעצבים שלנו נוצרו באופן כזה שיאפשר להם להעביר מידע בין חלקים שונים בגוף בדרך למוח מה שמאפשר את הפעילות התקינה של הגוף שלנו. הפרשה של הרעלן הזה למעשה מרפה את השרירים בנקודה בה הוא מופרש. בכמות גבוהה הרעלן יכול להביא למחלות שרירים קשות, אבל בכמות נמוכה ניתן להיעזר בו על מנת לפתור בעיות רפואיות שונות שנגרמות כתוצאה מפעולה לא תקינה של השרירים בגוף.

 

בוטוקס רפואי

אילו שימושים יש לבוטוקס רפואי? 

צריך קודם כל לומר כי החומר מופיע בטבע בסוגים שונים המוגדרים לפי מספרים לועזיות. החומר אותו מזריקים לבני אדם הוא חומר שבגדול לא מסוכן לבני האדם. אבל, גם כאן אנו עוסקים בשאלת המינון. אנו מדברים על הזרקה של החומר בכמות קטנה יחסית ומבוקרת.

האופנים בהם ניתן להיעזר בחומר בעולם הרפואה המודרני הם:

טיפול במחלות שרירים כמו: פרקינסון, ניוון שרירים וכיוצא באלו

כאן אנו מדברים על טיפול שלא עוזר למנוע את המחלה, אלא הוא עוזר לשחרר את המתח בשרירים שעלול להסב כאב למטופלים רבים. פעמים רבות הטיפול בבוטוקס רפואי יהיה בנוסף לטיפול תרופתי ולתהליך שיקום פיזיותרפי. גם קנאביס רפואי ידוע כצמח שאמור לסייע למחלות אלו, למשל באמצעות מכשירי אידוי קנאביס.

מחלות נוירולוגית: שבץ מוחי, טרשת נפוצה ועוד 

גם כאן, מדובר בדרך כלל לא על תרופה מונעת שמבטלת את המחלה אלא על תרופה נוספת שיכולה לסייע לשיפור מסוים במצבו הרפואי של המטופל ולהביא לעליה באיכות חייו. גם כאן יהיה שילוב של טיפול תרופתי ופיזיותרפיה, לצורך מיקסום יעילות התהליך.

טיפול במיגרנות

מיגרנה זו מחלה שנוצרת כתוצאה מהתרחבות כלי דם במוח. מדובר על מחלה שכיחה למדי שמופיעה בצורות שונות אצל מטופלים שונים, דוגמת מיגרנה של העין. יש את אלו הסובלים מהמחלה בצורה חריפה יותר מאחרים ולכן, נעזרים בבוטולינום טוקסין על מנת למנוע את התפרצותה לעיתים קרובות. במקרה הזה , המטרה של השימוש בבוטולינום טוקסין הוא לעכב את התרחבות כלי הדם מה שכמובן ימנע כאב. הזרקה של בוטוקס למיגרנה במקרה הזה צריכה כמובן להיעשות בשילוב טיפול של איש מקצוע שכן מיגרנה היא מחלה שנראית קצת אחרת אצל כל אחד ויש כאלו שיכולים ליהנות מהטיפול ולהגיע לתוצאות מעולות ושיפור משמעותי בשגרת החיים שלהם ויש כאלו שיכולים ליהנות מהטיפול במידה מסוימת אבל אולי יצטרכו להיעזר בתרופות נוספות על מנת להגיע לשיפור משמעותי.

בוטוקס עשוי לסייע מאוד בהתמודדות עם כאבי ראש על סוגיהם, דוגמת כאבי ראש חזקים, כאבי ראש ממושכים, כאבי ראש במצח ועוד.

טיפול בהזעת יתר

הזעת יתר בבתי השחי וכפות הידיים גם היא תופעה שכיחה למדי. המחלה נוצרת בעקבות הפרשת יתר של בלוטות הזיעה. הגוף שלנו שומר על חום גוף של 37 מעלות כל הזמן. במידה וחום הגוף עולה המטופל עלול למצוא את עצמו בסכנה של ממש. מכיוון שכך, הגוף עושה פעולות שונות כדי להביא לצינונו, ביניהן הפרשת זיעה. פעולת יתר של בלוטות הזיעה עלולה להיגרם כתוצאה מבעיה של המוח, המפקד על הפרשת יתר של זיעה או בעיה בבלוטות ההזעה עצמן.

מכיוון שהמערכת עובדת בדומה למערכות רבות בגוף על המערכת העצבית, ניתן להשתמש בבוטוקס על מנת לבצע טיפול בהזעת יתר. בוטוקס רפואי עשוי לפגוע בפעולת בלוטות ההזעה כך שהמטופל לא יסבול יותר מהזעת יתר. אנו מדברים על הזרקה שיש לעשות פעם בחצי שנה בערך על מנת שתהיה אפקטיבית.

טיפול בעולם הקוסמטיקה

כולנו מכירים את השימוש הנעשה בבוטוקס לצרכים קוסמטיים. הסיבה בגללה נעזרים בחומר בתעשיית הקוסמטיקה היא שקמטים נוצרים בפנים כתוצאה משימוש חוזר בשרירי הפנים, המשאיר, לאורך השנים חריצים וקמטים שגורמים לפנים להיראות 'זקנות'. גם כאן הרעיון מודגם יפה, בכך שהזרקה מבוקרת של בוטוקס לפנים מרפה את השריר ומאפשרת לנו באופן מלאכותי 'להחליק' את הקמט.

המשמעות: נשים רבות וגם גברים עושים שימוש בבוטוקס למילוי קמטים וקבלת מראה חלק וצעיר יותר של עור הפנים.

כיצד נערך טיפול בוטוקס רפואי?

מכיוון שהטיפול בבוטוקס עלול להיות ממש מסוכן במקרים מסוימים, יש לערוך אותו תחת פיקוח של אנשי מקצוע בלבד. על פי הנחיות משרד הבריאות, רק מי שהוכשר לטיפול בבוטוקס (משמע, רופא) יכול לעשות זאת. תופעות הלוואי של הטיפול יכולות להיות חולשת שרירים המחייבת השגחה רפואית מבוקרת.

כמובן שאת ההזרקות יש לעשות בסביבה סטרילית והיגיינית על מנת להימנע מזיהומים העלולים להיגרם כתוצאה מהמזרק עצמו. לכן, ההמלצה היא תמיד לערוך את הטיפול לאחר הבנה והתעמקות בנושא, תוך התייעצות עם איש מקצוע שיעזור לכם לעבור את התהליך – כך שבסופו תרגישו טוב יותר ותיראו טוב יותר.

 

בוטוקס רפואי
בוטוקס רפואי

הבוטוקס מספק מענה קליני למגוון בעיות בריאותיות ביניהן: כאבי ראש, פזילה, כאבי צוואר, כאבי שיניים ואפילו הזעת יתר. כך שסגולותיו של הבוטוקס הן הרבה מעבר לקוסמטיות בלבד. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מידע נוסף שיעניין אותך
צרו קשר

יגאל אלון 96, ת"א

072-3360885